
History of architecture
Learning objectives
Introduction to twentieth-century architectural history: the spaces of modernity
Every Friday 10:45 – 12:45
The first objective is to learn how to historicize architecture by contextualizing its forms, practices and designations. This is followed by a familiarization with twentieth-century theories, forms and practices, set in their historical contexts, and their transformation over time in line with changes in lifestyles and techniques.
This course examines architecture from three angles:
-as an expression of a moment in history and culture,
-as an action on society,
-as a process of stratification in perpetual transformation.
Target skills
-Mastery of specific vocabulary.
Acquire a foundation of knowledge and references on twentieth-century architecture, enabling architectural analysis and familiarization with various design approaches.
-Be aware of the historicity of works and the historical roots of tools, concepts and notions, to put into perspective the dominant narrative of today, built on “new” and “broken” ideas.
Content
Cet enseignement inscrit l’architecture dans un champ de connaissances vaste, incluant la société, l’art, et la science, en montrant que l’objet architectural est un fait culturel indissociable de son contexte historique, tout en se situant à la confluence des savoirs et des savoir-faire.
Les principaux courants et doctrines architecturaux du XXe siècle seront abordés à travers leur « conception de l’espace », une notion centrale dans l’enseignement du projet. Cette approche permet d’explorer l’histoire de l’architecture en tant que champ culturel mais aussi en lien avec les éléments architectoniques étudiés lors de l’initiation au projet.
Contrairement au premier semestre, ce cours met l’accent sur des figures majeures, des courants et des œuvres emblématiques. Il s’attache à replacer ces acteurs et leurs réalisations dans leur contexte historique et dans le temps long de leur trajectoire professionnelle, afin de mieux comprendre l’évolution du concept d’espace architectural—ses formes, ses significations et ses usages. Cette démarche vise à dépasser une lecture réductrice qui enfermerait ces figures dans un seul dogme ou une théorie unique, limitée à quelques œuvres iconiques.
PROGRAMME DES SEANCES (13 séances)
Des séances synchroniques dédiées à l’émergence d’une conception spatiale (par ex., l’espace ouvert) s’alternent avec des séances diachroniques qui mettent l’accent sur la transformation d’un thème dans le temps (par ex., l’architecture de la ville ou, architecture et technologie).
Evaluation method
1. Continuous assessment via Carnet: 50%
Note-taking, one sheet on a) a building or project or, b) analysis of a text, manifest PER SESSION, explaining the architectural design related to the session’s problematic with important contextual elements (See instructions file, submitted online)
2. Written exam: 50%
ATTENTION: The whole (50% exam and 50% notebook) will be taken into account for the final grade BUT to validate the continuous assessment your notebook must contain at least 7 building or project analyses and 3 text analyses.
Catch-up tests will take a similar form.
Required work
Notebook: take notes, one card on a building or project per session or a text, manifesto explaining the architectural design linked to the session’s problematic, at the end all these unrealized buildings or projects will be situated on a timeline/chronological grid (in fold-out / leporello).
Required reading:
-A. Colquhoun, L’architecture moderne, InFolio 2006 (available on Taïga)
-Reading of source texts (writings by architects studied) on Taïga
Bibliography
Basic bibliography
-Required reading: Alan Colquhoun, Modern Architecture, InFolio, 2006 (deposited on Taiga)
-Jean-Louis Cohen, The future of architecture since 1889, London, Phaidon, 2012
-William J. Curtis, Modern architecture since 1900, Phaidon, 2004
-Kenneth Frampton, Modern architecture: a critical history, Thames & Hudson, 2006
Francesco Dalco, Manfredo Tafuri, Architecture contemporaine, Gallimard / Electa, 1991
-Leonardo Benevolo, Histoire de l’architecture moderne, Dunod, 1978-1988
-Jacques Lucan, Composition, non-composition, Architecture et théories 19-20e siècle, 2009
Session-specific bibliography
– Frank Russel, L’Architecture de l’art nouveau, Levrault, Paris, 1982
– Jacques Lucan (dir.), Le Corbusier, une encyclopédie, Centre Georges Pompidou, 1987
– Max Risselada (dir.), Raumplan versus Plan libre, 010 publishers, Rotterdam 2008
– Serge Lemoine, Theo Van Doesburg, Peinture, architecture, théorie, Paris, P. Sers, 1990
– Chantal Béret (dir.), Architectures en Allemagne 1900-1933, Centre Georges Pompidou, 1979
– Giulio Carlo Argan, Gropius et Le Bauhaus. Architecture in our society, 1979
– Jean-Louis Cohen, Mies Van Der Rohe, Editions Hazan, 1994
– Fritz Neumeyer, Mies van der Rohe: reflections on the art of building, Le Moniteur, Paris, 1996
– Louis I. Kahn, Le monde de l’architecte, Centre Georges Pompidou, Paris, 1992
– Alvar Aalto, De l’œuvre aux écrits, Centre Georges Pompidou, Paris, 1998
– Patrick Bouchain (ed.), Simone et Lucien Kroll, une architecture habitée, Actes Sud, 2013
Anthologies
– Ulrich Conrads, Programmes et manifestes de l’architecture du XXe siècle, Editions de La Villette, 2018 (deposited on TaÎga)
– Michel Denès, Form follows Fiction – écrits d’architecture fin de siècle, Editions de la Villette, Paris, 1996.
Sources
– Adolf Loos, Ornament and Crime, Editions Payot, 2015 [1908]
– Sigfried Giedion, Construire en France, construire en fer, construire en béton , Editions de la Villette, Paris, 2000 [1927].
– Le Corbusier, Vers une architecture, Flammarion, Paris, 2008 [1923]
– Sigfried Giedion, Espace, temps, architecture, Denoël, Paris, 1990 [1941]
– Frank Lloyd Wright, Autobiography, Editions de la Passion, 1998 [1943]
– Walter Gropius, Architecture et Société, Editions du Linteau, Paris, 1995 [1956]
– Louis Kahn, Silence et lumière, Editions du Linteau, Paris, 1996 [1969]
– Charles Jencks, The Language of Postmodern Architecture, Denoël, 1984 [1977]
– Aldo Rossi, L’architecture de la ville, in Folio, 2001 [1966]
– Bernard Tschumi, Cinégramme Folie, le Parc de la Villette, Paris, Seysell, Champ Vallon, 1987
– Rem Koolhaas, Junkspace, Payot et Rivages, 2011
– Alvaro Siza, Imagining evidence, Parenthèses, 2012
– Peter Zumthor (interview with Mari Lending), Présences de L’histoire, Scheidegger und Spiess AG, 2018
Supports de cours
PP and audiovisual extracts
ONLINE FILES deposited on Taîga:
– instructions (notebook as continuous assessment / written tests)
– Alan Colquhoun, L’architecture moderne, InFolio 2006 (as course textbook)
– Selection of manifesto texts
– Ulrich Conrads, Programmes et manifestes de l’architecture du XXe siècle, Ed. de la Villette, 2018
Groups
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